1. Ana Sayfa
  3. Kanal Tedavisi

Kanal Tedavisi

Kanal tedavisi genellikle ağrılı bir uygulama olarak görüldüğü için, çoğu hasta tedavi sürecini erteleme eğilimi göstermektedir. Fakat, modern teknikler ile kök kanallar bir veya iki seans sonunda nispeten konforlu ve ağrısız bir şekilde tedavi edilebilir. Genel kanının tersine, hastalar kanal tedavisi esnasında ağrı hissetmez. Ağrının hissedildiği durumlarda da bu ağrının bölgede yer alan enfeksiyondan kaynaklandığı söylenebilir. Kanal tedavisinin hedefi hastaları rahatsız eden ağrıları yok etmektir. Tedavi; çevre ve diş dokularının etkili bir şekilde uyuşturulması ile başlar ve yaklaşık 45 dakika içerisinde seans tamamlanır. Hastaların tedavi sürecini ertelemesi diş kökünde yer alan dokularda enfeksiyon oluşumuna sebep olabilir. Bu durum da diş ve kemik kaybına neden olabilir.

Kanal Tedavisi Nedir?

Kanal tedavisi ya da diğer bir adıyla endodonti tedavisi; enfekte olmuş, derin çürük ya da çürük dişin sinirlerine yayılmış ise dişi kurtarmak amacı ile yapılan bir tedavi yöntemidir. Her diş çürüğüne endodonti tedavisi uygulanması gerekmez. Diş çürüğüne dolgu ile müdahalenin yetersiz kaldığı durumlarda eğer iltihaplanma varsa, diş çürüğü daha da ilerlediyse ya da acılı ve ağrılıysa diş kanal tedavisi uygulanır. Dişte ortaya çıkan çürümeler zamanında tedavi edilmezse çürük derinlere doğru ilerler ve dişte yer alan sinirlerin iltihaplanmasına sebep olur. Diş sinirlerinin iltihaplanması kişinin şiddetli diş ağrısı yaşamasına sebep olabilir, dişte sıcağa ve soğuğa hassasiyet, kararma gibi problemler meydana gelebilir.

kanal tedavisi

Dişlerin dış kısmında sert yapıya sahip olan mine dokusu, iç kısmında ise diş kökü boyunca uzanan sinir ve damar paketinden oluşan bir boşluk bulunur. Dişe hayat ve canlılık veren dokular, dişin merkezinde yer alan bu boşlukta bulunan ve pulpa ismi verilen sinir ve damarlardır. Kanal tedavisi esnasında dişin içinde yer alan kök kanalı ismi verilen doğal boşlukta bulunan yumuşak doku yani pulpa ile diş siniri çıkarılır, dişin içerisi temizlenir ve daha sonra açılan boşluk doldurulur.

Dişten çıkarılan diş siniri diş sağlığı ve fonksiyonu için hayati önem taşımaz ancak çıkarılması kişinin şiddetli ağrı çekmesinin önüne geçer. Bu sinir yalnızca soğuk ve sıcak algısı için kullanılan duyusal bir sinirdir. Kanal tedavisi esnasında bilinenin tersine hasta ağrı hissetmez. Kanal tedavisinde, dolgu tedavisinde olduğu gibi çevre dokular ve diş etkin bir şekilde uyuşturulur ve çoğunlukla 1 saat içerisinde işlem biter. Kök kanallarını genişletmek için kullanılan sistemler ve cihazların gelişmesi sayesinde kanal tedavisinin süresi kısalmış ve işlem daha kolay hale gelmiştir.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Kanal tedavisi dişinin sinirlerinin temizlenmesi, kök kanallarındaki enfeksiyon, kişinin dişindeki kök sayısı gibi işlemlere bağlı olarak farklılık gösterebilir. Bazı durumlarda ise ek işlemler gerekebilir. Bu durumda diş hekimimiz size işlemler ile alakalı gerekli bilgilendirmeleri yapacaktır.

Kanal tedavisi dişin enfeksiyon boyutuna göre bir hafta kadar sürebilir. Ortalama bir kanal tedavisi yaklaşık olarak 30 dakika ile 90 dakika arasında sürebilir. Bazı vakarlarda örneğin, dişte enfeksiyon varsa, diş hekimi dişi temizlemek için içeri ilaç koyacağından ötürü diş kapatmadan önce bir hafta beklenir. Diğer vakalarda diş temizlendiği gün mühürlenebilir. Eğer kanal tedavisi aynı gün tamamlanmazsa, arada geçen sürede kanalın yeniden enfekte olmaması ve temiz kalması için açılan deliğe geçici bir dolgu yerleştirilir.

Diş kapatılacağı zaman deliğin içerisine sızmayı önleyecek bir macun yerleştirilir. Daha sonra tedavinin başında açılan dış erişin deliği bir dolguyla kapatılır. Bu sayede hem yapısı geçici olarak zayıflamış dişin desteklenmeden önce hasar görmesini hem de dişin iç kısmının yeniden kirlenmesini önlemek mümkün olacaktır. Bu süreç boyunca antiseptik gargara yapmak ve diş fırçalamak gibi normal diş bakımı sürdürülmelidir.

Dişin tam olarak restore edilmesi daha fazla işlem yapılmasını gerektirebilir. Kanal tedavisine gereksinim duyan diş çoğunlukla büyük bir dolgu, geniş bir çürüme ya da başka bir zayıflığı olduğu için dişi korumak ve kırılmasını engellemek üzere diş kaplaması gibi uygulamalar yapılabilir. Bu uygulamalara duyulabilecek ihtiyaç diş hekimi tarafından önceden belirtilecektir.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürede İyileşir?

Kanal tedavisi yapılmış dişiniz enfekte olmuşsa, bu dişin toparlanma ve iyileşme süresi 6 ay ile 24 ar arası sürebilir. Bu durum, denilen süre boyunca her zaman ağrınız olacağı anlamına gelmez. Tersine, bu durum vücudun dişi rahatsız eden enfeksiyondan kendini kurtarması ve normal şartlarda bulunan sağlıklı doku ile yer değiştirmesi için geçecek zaman demektir.

Eğer enfeksiyon dişinize bulaşmamışsa, kanal tedavisinin tam olarak iyileşmesi için 1 hafta ile 3 hafta arasında zaman geçmesi gerekir. Bu dişin iç kanalları enfekte olabilir, ancak çevresinde yer alan dokular henüz enfeksiyon kapmamıştır. Ancak, etrafta yer alan dokuların ilerleyen bir dönemde enfeksiyona çok eğilimli olacağını da belirmemiz gereklidir.

Çürük Diş Kanal Tedavisi İşlemi Nasıl Yapılır?

Çürük diş kanal tedavisi bir endodontist ya da diş hekimi tarafından gerçekleştirilebilir. Endodontist, diş siniri ya da pulpasının hastalıkları ve yaralanmalarının sebepler, tedavisi, engellenmesi ve teşhisi konusunda uzmanlaşmış diş hekimidir. Kanal tedavisi aşamaları şu şekildedir:

• Kanal tedavisinde ilk aşama, kök kanallarının şeklini görmek için röntgen filmi çekerek çenede yer alan kemiklerde herhangi bir enfeksiyon belirtisi olup olmadığını belirlemektir.
    • Diş hekimi dişin yakınında yer alanı uyuşturmak için lokal anestezi kullanacaktır. Bazı durumlarda diş siniri öldüğü için anestezi yapılmasına gerek olamayabilir fakat pek çok diş hekimi hastanın rahatlaması ve prosedürün gerektiği şekilde uygulanması için bölgeyi uyuşturur.
    • Tedavi esnasında o bölgeyi tükürüksüz ve kuru tutmak için dişin etrafında bir lastik tabakası yerleştirilecektir.
    • Diş hekimi bundan sonra kök kanalına erişim deliği açacaktır. Bu delikten içeride yer alan pulpa, çürümüş sinir dokusu ve zararlı bakteriler dişten çıkarılır. Temizleme işlemi kök kanal törpüleri yardımı ile yapılır.
    • Çapları giderek artan törpüler sırasıyla bu delik içerisine yerleştirilerek kullanılır ve kök kanallarının çeperlerini kazıyıp fırçalayarak temizlemek için diş boyunca çalışılır.
    • Buradan çıkan mikro kalıntılar düzenli bir şekilde temizlenir. Dişin iç kısmı detaylıca temizlendikten sonra açılan delik kapatılır.

Hangi Durumlarda Kanal Tedavisi Yapılmalıdır?

Çürüyen ya da ağrıyan her dişe kanal tedavisi uygulanmaz. Tedavi uygulanabilmesi için hafif ağrı ile sinyal veren ya da hiç ağrı yapmayan ve bakterilerden kaynaklı olan çürük olması gereklidir. Diş bu aşamada tedavi edilmezse bakteriler dişin özüne ilerleyerek iltihaplanmaya sebep oluyor ve bu durumda kanal tedavisi uygulanması gerekiyor.

Kişinin kanal tedavisi yaptırması gerektiğini gösterebilecek bazı belirtiler şu şekildedir:

• Baskı ya da çiğneme durumunda şiddetli diş ağrısı
    • Soğuk ya da sıcağa karşı hassasiyet (ağrı)
    • Diş renginin kararması
    • Yakındaki diş etlerinde hassasiyet ve şişme

Uyumsuz restorasyonlar, derin çürükler, eski dolguların etrafında oluşan yeni çürükler ya da kaza sonucu dişin damar ve sinir dokusu canlılığını kaybedebilir ve enfekte olabilir. Hiç çürük olmadan da bazı sebepler dişin iltihaplanmasına neden olabilir. Bunların başında da travmaya maruz kalma geliyor. Şiddetli bir şekilde gelen darbe, dişin dolaşımını kesebiliyor ve böylelikle diş beslenemediğinden zaman içerisinde canlılığını kaybedebiliyor.

Diş sıkma ya da gıcırdatma, yüksek yapılan restorasyonlar ve dolgularda da kronik travma sebepleri arasında bulunuyor ve iltihaplanmaya yol açabiliyor. Bununla beraber uzun süre tedavi edilmeyen periodontal (dişeti ve çevresi) hastalıklar da dişin iltihaplanmasında etken faktörler arasında bulunuyor. Bu durumlarda da tedavi olarak kanal tedavisi uygulanıyor.

Başarısız Kanal Tedavisi Nasıl Anlaşılır?

Kanal tedavisi sonrası diş yeniden enfekte olursa, tedavi başarısız olur. Başarısız kanal tedavisinin tespit edilmesi uzun sürebilir. Daha önce kanal tedavisi yapılan dişteki renk değişiklikleri, diş etinde şişlik ya da apse gibi enfeksiyon belirtileri hemen anlaşılır. Bu belirtiler tedavi edilmediğinde enfeksiyon diğer dişlere bulaşabilir. Başarısız kanal tedavisinin belirtileri şu şekildedir:

• Geçmek bilmeyen hatta her gün daha fazla artan diş ağrısı,
  • Dişlerde sıcak ve soğuğa karşı aşırı hassasiyet,
  • Diş ve diş çevresinde meydana gelen şişlik,
  • Dişin iltihaplanması,
  • Dişin renk değiştirmesi,
  • Dokunmaya ve basınca karşı duyarlılık,
  • Sinüs problemleri,
  • Travmatik diş yaralanmaları.

Diş Kanal Tedavisi Sonrası Ağrı Neden Olur?

Her ne kadar kanal tedavisi ağrılı bir tedavi olarak bilinse bile, normal dolgu işleminden daha fazla acıya ve ağrıya sebep olan bir işlem değildir. Hissedilen acı, hassasiyet ve ağrı zaten mevcut olan enfeksiyon ve iltihaptan kaynaklanır. Kanal tedavisinin tamamlanmasını takip eden ilk birkaç gün boyunca, özellikle de temizlenmiş bir enfeksiyon durumu varsa bölgede yer alan dokuda hassaslık olabilir. Bu ağrı, hekimimizin önerebileceği ağrı kesici ilaçlar ile kontrol altına alınabilir.

Kanal Tedavisi Sonrasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kanal tedavisi sonrasında yavaş yavaş dişlerde iyileşme meydana gelirken dikkat edilmesi gereken bazı durumlar şu şekildedir:

• Kanal tedavisi bitene dek kabuklu ya da sert yiyecekleri ısırmaktan kaçınmak gerekir.
  • Günlük diş temizliğine ara vermeden devam etmek önemlidir. Dişlerin hassasiyeti de göz önünde bulundurularak nazik bir şekilde ve dairesel hareketler ile günde en az iki kez fırçalanarak temizlenmesini sağlamak gerekir. Günlük diş temizliğini aksatmamak, hem genel ağız sağlığı için hem de kanal tedavisi sonrası için şarttır.
  • Kanal tedavisi sonrası olası enfeksiyonların da önüne geçmek için günde en az 1 kez diş ipi kullanmak gerekir. Diş ipi kullanımı da ağız sağlığı için çok gereklidir. Diş ipi kullanımına başlarken, hekimimizin diş ve ağız yapınıza uygun tavsiyelerinden faydalanabilirsiniz.
  • Tedavisi sonrasında şekerli ve yapışkan gıdaların tüketiminin bir süreliğine azaltılması tavsiye edilir. Şekerler diş çürüklerinin en önemli sebeplerindendir. Hem tüm vücut hem de ağız sağlığı için şeker tüketimi sınırlandırılmalıdır. Şeker sadece gofret, çikolata gibi ürünlerde değil; pek çok paketli üründe ve içecekte yer alır.
  • Kanal tedavisi sonrasında hekim tarafından tavsiye edilen ağrı kesici spreyler ya da ilaçlar düzenli bir şekilde kullanılmalıdır eğer kullanılan ağrı kesici spreyler ya da ilaçlar ağrıyı azaltmıyorsa en kısa sürede diş hekimimize danışabilirsiniz.

Kanal Tedavisi Fiyatları

Kanal tedavisi fiyatları ile ilgili net bir fiyat ne yazık ki verilememektedir. Çünkü ücretler kliniğe, kullanılan malzemeye ve bazı durumlara göre değişkenlik göstermektedir. Net bir fiyat teklifi almak ve kanal tedavisi hizmetlerimiz ile ilgili detaylı bir şekilde bilgi almak için dilediğiniz zaman bizimle iletişime geçebilirsiniz. Size saniyeler içerisinde dönüş yaparak faydalanmak istediğiniz hizmetle alakalı elimizden geldiğince yardımcı oluyoruz.

Sohbeti aç
İletişime geçin.
Merhaba. Size nasıl yardımcı olabiliriz?